.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
یادداشت/ به بهانه سفر رئیس جمهور به مازندران:
«باید بشودها» را در تهران جا بگذارید؛ دست پُر به مازندران بیایید
در حالی رئیس جمهوری به مازندران سفر می کند که نیاز است "باید بشودها" را همراه خود نیاورده و با دست پُر به این استان زرخیز سفر کند؛ مازندران، استانی است که به دلیل دارا بودن مزیت‌های مختلف، همیشه ..
«باید بشودها» را در تهران جا بگذارید؛ دست پُر به مازندران بیایید

شمال نیوز: بدون شک، حضور مازندرانی ها در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، با همه سختی‌ها و مشکلاتی که پیش پای آنان قرار داشت، بسیار پرمعنا و مفهوم بود، آن هم برای مردمی که به ظاهر در میان نعمات خداوندی و در استانی زرخیز غوطه‌ور هستند.

 

مازندران زیبا مدت‌هاست که درگیر برخی بی‌توجهی مدیریتی قرار گرفته به طوری که بسیاری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های رشد و توسعه در این استان به نقطه تهدید رسیده و به تنش، چالش و نقطه ضعف تبدیل شده است.

 

در این میان، حضور آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور در صدر مسئولیت اجرایی، به واسطه فعالیت‌های قابل تقدیر در مسند قوه قضائیه، امیدهایی را در دل‌ها، هرچند کم‌سو زنده کرد اما به عقیده بسیاری از کارشناسان، به غیر از تلاش بسیار موفق در واردات واکسن کرونا، هنوز برنامه مشخص و قابل لمسی در زمینه بهبود وضعیت معیشتی در دستور کار قرار ندارد. 

 

موضوعی که دقیقا بر عکس آن ولو به اشتباه، در دولت گذشته شاهد آن بودیم و دولت قبل، دقیقا می‌دانست که از چه مسیری به دنبال رفع مشکلات اقتصادی برود.

 

شاید بتوان گفت که نبود یک تیم اقتصادی قوی در بدنه دولت و استفاده نکردن از نیروهای جوان در بسیاری از استان‌ها به عنوان جوان نخبه در حل مسائل اقتصادی و همچنین بی توجهی به اولویت‌های اساسی، دلیل بروز این مشکلات محسوب می‌شود.

 

با این وجود، نگارنده حضور رئیس جمهور در استان مازندران را غنیمت شمرده و معتقد است سفر بالاترین مسئول اجرایی کشور به این استان می‌تواند منشا خیر و برکات باشد اگر مسئولان مازندران قدر بدانند؛ هر چند بهتر بود تا پیش از حضور رئیس جمهوری ایران اسلامی به مازندران، تغییرات مدیریتی استان به صورت کامل صورت می گرفت تا تصمیم‌های اتخاذ شده در این سفر با انگیزه بهتر و بیشتر دنبال شود.

 

بر اساس آنچه گفته شد، آیت الله رئیسی باید بداند که این استان دارای ظرفیت‌های بسیار زیاد برای رشد و شکوفایی است. مهمترین پتانسیل موجود، نیروی انسانی بسیار قوی و البته جوانی است که منتظر به کارگیری در امور مختلف هستند اما به عقیده بسیاری از کارشناسان، انتصابات صورت گرفته در استانداری مازندران، با شاخصه‌های اعلامی دولت مردمی همخوانی ندارد.

 

موضوع قابل ذکر دیگر آن است که آقای رئیسی لازم است«باید بشودها» را در این سفر همراه خود نیاورد و با دست پر به این استان زرخیز سفر کند، مازندران استانی است که به دلیل دارا بودن مزیت‌های مختلف، همواره کانون توجه بسیاری از فعالان اقتصادی داخلی و خارجی قرار می‌گیرد، مزیت‌هایی که در کنار پول‌ساز بودن، همواره با حاشیه‌های فراوانی نیز همراه است و مردم این استان، با آن انس پیدا کرده‌اند.

 

یکی از موضوعات بسیار مهمی که باید در این سفر به آن توجه شود، افزایش بهره‌وری در مزیت‌های استان مازندران است.

 

شاید بدون شک بتوان گفت، گردشگری یکی از مهم‌ترین مزیت‌های مازندران است، این استان با دارا بودن کوه، جنگل و دریا به صورت توامان، زمینه‌ حضور توریست و درآمد پایدار را فراهم کرده و مردم این استان بخش زیادی از رزق خود را از حضور مسافر و گردشگرپذیر بودن تامین می‌کنند و یا اینکه دریا، با تمام بی‌توجهی‌هایی که به آن می‌شود، همواره هدف اصلی گردشگران داخلی و خارجی بوده که این مورد نیز به خودی خود، زمینه پول‌ساز بودن این استان را فراهم کرده است.

 

مزیت دیگر، بخش کشاورزی آن است، بسیاری از مردم این استان کشاورز هستند و امورات خود را با کشاورزی می‌گذرانند، تقریبا در تمام سال، از شرق تا غرب مازندران، کشت و کار رونق دارد و هیچ روزی بدون فعالیت کشاورزی در این استان نمی‌گذرد.

 

بر این اساس و با توجه به رغبت مردم مازندران به کشاورزی و اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی مسئولان، این استان در تولید بسیاری از محصولات جایگاه بسیار مناسبی در کشور دارد اما همچنان مشکلات فراوانی در مازندران رخ‌نمایی می‌کند که زمینه‌ساز بسیاری از معضلات جدید همچون بهره‌وری پایین، تغییر کاربری گسترده اراضی، کم‌توجهی به بازار کشورهای CIS و سخت بودن مسیر بکر صادرات، داشتن نسخه واحد مکانیزاسیون برای اراضی کشاورزی، مشکلات ناشی از کم‌آبی، نابودی خاک، از بین رفتن بسیاری از محصولات دامی، طیور و غیره است.

 

تغییر کاربری اراضی کشاورزی یکی از مهم‌ترین آفت‌هایی است که دولت فسادستیز آقای رئیسی باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد، فقط کافی است رئیس جمهور از شرق به غرب استان سفر کند تا با انواع و اقسام تغییرات کاربری رو به رو شود.

 

ابر فاجعه پسماند که حتی دستورهای استاندار مازندران در ضرب‎‌ العجل پاکسازی نیز نتوانست روی زشت زباله را به صورت ریشه ای از مازندران پاک کند باید یکی از مهم‌ترین اهداف سفر آیت الله رئیسی باشد، معضل زباله مستقیما با سلامت مردم این استان و ابتلای شمار زیادی از مردم مازندران به بیماری‌های صعب‌العلاج ارتباط دارد و رفع آن می تواند گام مهمی برای توسعه این استان محسوب شود.

 

مازندران از گذشته تا کنون زیربنای فرهنگی و تاریخی بسیار دارد، لزوم حفظ و احیای سنت‌های آئینی و فراموش شده این استان، می‌تواند یکی دیگر از دلایل سفر آیت الله رئیسی به مازندران باشد.

 

در کنار این موارد، برخی از دستگاه‌های فرهنگی همچون جهاد دانشگاهی تشنه حضور در مناسبت‌های توسعه‌ای استان هستند اما نه تنها دیده نمی‌شوند بلکه زمانی که یک تنه به میدان می‌آیند و برای توسعه مازندران گامی برمی دارند، با انواع موانع رو به رو می‌شوند.

 

نکته مهم دیگری که تاکنون در دولت آقای رئیسی در مازندران بدان توجه نشده است، خیل عظیمی از بیکاران است، بیکاری که قرار بود به واسطه تولید سالانه یک میلیون شغل در سراسر کشور برطرف شود و در مازندران با دارا بودن انواع فرصت‌های شغلی و مزیت‌های موجود، حجم زیاد فارغ‌التحصیلان بیکار به ویژه در بخش کشاورزی آزار دهنده است.

 

نکته بعدی و قابل توجه این است که استاندار مازندران از ایجاد جنگل برای استفاده بانوان خبر می‌دهد در حالی که هنوز ما در برابر قاچاق چوب و احیای جنگل‌ هیرکانی مانده‌ایم، سد فینسک خود نابودکننده هکتارها جنگل بکر در مازندران است و این موضوعات با هم همخوانی ندارد.

 

رشد خانه دوم و موقتی موجب فروش اراضی بکر و حاصلخیز به افراد غیربومی و نقض در بسیاری از زیرساخت‌های خدماتی این استان شده که نیاز است هر چه زودتر، بهترین تصمیم برای مقابله با رشد قارچ‌گونه این عوامل صورت بگیرد.

 

در هر صورت، فرصت برای نوشتن کم و مطالب برای ارائه زیاد است، اما پیشنهاد می‌شود آیت الله رئیسی در ورود به مازندران ۲ عامل مهم را مدنظر بگیرد، موضوع اول بداند که عمر مدیریتی مسئولان در استان مازندران کوتاه است، بنابراین به مسئولان استان تاکید کند تا برنامه‌ها به سه صورت بلند، میان و کوتاه مدت با تاکید بر برنامه کوتاه مدت عملیاتی تدوین شوند.

 

موضوع دوم اینکه برنامه‌های عملیاتی نباید "قائم به فرد" باشد، چرا که یکی از اصلی‌ترین دلایل عقب‌ماندگی مازندران زیبا، وجود برنامه‌های فراوان و اجرایی نشدن آنهاست. موضوعی که رئیسی باید به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشد./ ایسنا 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.987 seconds.